Spørgsmål og Svar

  • Alle
  • Køb / Registrering
  • Mail
  • e-Faktura
  • Udskrifter
  • Flyt Program
Udvid alle | Saml alle
  • 1. Hvordan ændrer jeg mit firmanavn i vP Faktura ?
     

    vP Faktura bruger det registrerede firmanavn, som blev oplyst ved køb af programmet.
    Dette navn, sammen med oplyst kode, er programmets registrering.
    Hvis man ændrer enten navnet eller koden, er programmet ikke længere korrekt registreret, og går derfor i gratis tilstand.

    Hvis du ønsker at få ændret det registrerede firmanavn, bedes du købe servicen 'Omregistrering af vP Faktura' i min webshop. En omregistrering koster 200,- + moms. Det direkte link er her:
    http://vipilon.dk/prestavipilondk/product.php?id_product=31 (husk at oplyse nyt og gammelt firmanavn).

    Herefter vil du modtage den nye registreringskode, der passer til det nye firmanavn.

    Det gamle firmanavn må Ikke længere være i brug (Licensen gælder kun ET firmanavn), og programmet kan ikke sælges til trediepart.

  • 2. Kan jeg have 2 fakturerings programmer på samme pc
     

    Det kan godt lade sig gøre at installere programmet 2 gange på samme pc. De to udgaver skal blot installeres i hvert sit bibliotek.
    Dvs. standard installationen c:\faktura bruges til det første program, og et nyt bibliotek, f.eks. c:\FakturaKunde1 bruges til det andet. Under installation af programmet vælger man placeringen. Ved at gøre det på den måde, får man automatisk en ikon til hver udgave.
    Vær opmærksom på, at en sikkerhedskopi altid placeres på skrivebordet, og at den vil overskrive den der evt. ligger der i forvejen. Sikkerhedskopien hedder altid Fak_Data.zip så derfor ved man ikke hvilken af udgaverne der ligger i sikkerhedskopien.
    Dette kan løses på 2 måder:
    1: Når der er lavet en sikkerhedskopi, flyttes den straks over på f.eks. en usb memory med fakturaudgavens navn. Så kan man altid gendanne denne fakturaudgaves data.
    2: Under Filer / Sikkerhedskopiering kan man vælge hvor sikkerhedskopien placeres. Her peges som standard altid på skrivebordet. Lav 2 nye stier (helst på en ekstern harddisk, eller via netværk på en anden pc), og lad hver udgave af vP Faktura pege på sin egen mappe.

  • 3. Hvor kan jeg se hvor mange e-faktura klip jeg har tilbage ?
     
    Øverst til højre i fakturaoversigten står det antal sendinger der er tilbage:
    kliptilbage
  • 4. Min kunde har ikke har modtaget e-fakturaen
     

    Her afhænger det helt af, hvilken farve prik der er ud for fakturaen.

    Du skal først finde fakturaen i fakturaoversigten. Vælg evt. fanebladet ‘alle faktura’ for at finde den aktuelle faktura. Den vil stå med en gul, rød eller grøn prik.

    Gul prik: Fakturaen er afleveret til min e-faktura server, men der er forløbig ikke kommet svar fra modtageren af fakturaen. Dette sker normalt indenfor 1 minut, men kan i sjældne tilfælde tage op imod et døgn. Er det længere siden, må du lige skrive tilbage, og oplyse fakturanummer, så vil jeg se om jeg kan finde en forklaring.

    Rød prik: Der er noget galt med fakturaen. Hold musen over prikken, og se hvad der er galt. Ret dette, og send igen.

    Grøn prik: Fakturaen er korrekt afsendt, og modtagelsen er bekræftet af din kundes it udstyr. Hold musen over prikken, og noter den dato og det tidspunkt der står her. Oplys dette til kunden, og sig at på dette tidspunkt accepterede deres it system modtagelsen af fakturaen, så de bedes få deres it afdeling til at finde den frem. De HAR modtaget den. Fakturaen kan ikke længere gensendes da den er færdigmeldt.

  • 5. 30 dages gratis prøveperiode
     

    Ved installation af programmet vil der være en testperiode på 30 dage, indenfor hvilken der er mulighed for at give programmet en grundig aftestning. Det ikke er muligt at tage software retur, så derfor er aftestningen vigtig, da et køb ikke kan fortrydes.

    Under aftestningen kan man prøve de forskellige udgaver af programmet. Dette vælges under opsætning / Programopsætning i feltet 'Programudgave'.

    Når testen er slut kan man vælge ikke at købe programmet, hvorefter 'Gratis' udgaven automatisk vælges. Vælger man at købe en af programudgaverne vil man få tilsendt en kode, som låser programmet fast til den udgave man har købt. Her skal koden blot indtastes i den udgave man har testet, den ændres automatisk til den korrekte udgave, uden at man mister de data man har indtastet.

  • 6. Handelsvilkår
     

    Returret / Programtest
    Da jeg ikke har mulighed for at tage software retur, betegnes anmodningen om den endelige kode til programmet som endelig accept af købet.

    Ved installation af programmerne vil der være en mulig testperiode på minimum 30 dage, indenfor hvilken der er mulighed for at give programmet en grundig aftestning. Først når denne test er slut, bør købet foretages.

    Betaling
    Betaler du med:
    Dankort - så bliver endelig kode sendt, så snart transaktionen er godkendt.
    Netbank - så bliver endelig kode sendt, når vi har modtaget din betaling.
    Du vælger den ønskede betalingsmetode i forbindelse med bestillingsproceduren.

    Priser
    Alle priser er exclusiv 25% moms, og i danske kroner (DKK) .

    Forsendelse/levering
    Da koden sendes via mail, er der ingen omkostninger til forsendelse.

    Ekspeditionstid.
    Sker betalingen via Dankort, sendes de nødvendige koder samme dag som betalingen foretages.
    Sker betalingen via netbank, går der normalt 1 - 2 dage inden transaktionen er færdig, hvorefter de nødvendige koder sendes.

  • 7. Kunder i flere lande, med forskellige valutaer
     

    Hvis man har behov for at lave fakturaer på flere sprog, og med forskellige valutaer, opretter man blot de ønskede lande, og knytter herefter det ønskede land til hver af sine kunder. Resten klarer programmet.

    Sprog og valuta håndteres under Landedata (knap under hovedmenuen, med en globus). Her er normalt kun Danmark oprettet. F.eks. som viste screendump:

    Her opretter man så f.eks. landet Tyskland med tilhørende data:

    Som det kan ses, er der en række faneblade for oven. På dem kan man finde alle fortrykte tekster på fakturaen, og derefter oversætte dem til f.eks. Tysk.
    Når man herefter opretter en Tysk kunde, tilknytter man land nummer 49, og alle fakturaer bliver herefter på Tysk, men Euro som valuta.
    Bemærk venligst:
    Under Programopsætning kan man vælge bl.a. Lynfaktura eller Udvidet faktura. Kun ved Udvidet faktura virker valutakursen.
    Nogle kunder vælger at bruge lynfaktura, valutakurs 1,0 og opretter separate varer til tyske kunder. Herved kan vareteksterne også laves på Tysk.
  • 8. Hvordan opdaterer jeg vP faktura ?
     

    En opdatering foregår ved at installere nyeste version af programmet fra internettet oven i det bestående program. Når programmet herefter startes igen, vil det lave alle nødvendige opdateringer af databasen.
    Opdatering af vP Faktura er gratis. Det foregår på denne måde:
    1: Lav en sikkerhedskopi (inde fra vP Faktura programmet, via Filer / Sikkerhedskopi). Denne sikkerhedskopi består af en enkelt fil, kaldet fak_data.zip, som ligger på skrivebordet. Gem eller omdøb denne sikkerhedskopi, så du altid kan få fat i den.
    2: Luk programmet vP Faktura.
    3: Installer programmet samme sted som det allerede er installeret (normalt c:Faktura). Nyeste program finder du på http://www.vipilon.dk under Download
    4
    : Genstart programmet vP Faktura.

  • 9. Hvad koster en opdatering af vP Faktura programmet ?
     

    En opdatering af programmet er gratis for registrerede brugere.

  • 10. Hvad betyder de Gule felter ?
     

    De gule felter giver en nem genvej til data. Hvis der højreklikkes i et gult felt, eller der trykkes på F5 mens man er i feltet, laves automatisk opslag i en bagvedliggende tabel, eller der kommer en kalender frem, hvis det er et datofelt.

  • 11. Hvor mange varer, kunder osv. er der plads til ?
     

    Dette er let at svare på. Så længe der er plads på harddisken, er der plads til flere data. Der er ikke lagt nogen form for begrænsninger ind i programmet, så der senere skal købes ekstra plads. Dette gælder dog ikke gratis udgaven, der har begrænsninger i antal fakturaer man kan oprette hver måned.

  • 12. Kan jeg sende faktura direkte på mail fra programmet ? Hvad med GMAIL?
     

    Det kan godt lade sig gøre. Når ser en udskrift på skærmen, er der en række knapper for oven. Knap nr. 4 fra venstre laver fakturaen som pdf, åbner mailklienten, tilføjer kundens mailadresse og vedhæfter pdf filen.

    Som standard er programmet sat op til at benytte Outlook Express (eller Windows mail). Bruger du en anden mailklient, skal programmet lige sættes op til dette.
    Under opsætning / programopsætning vælger du fanebladet Mail Indstillinger. Her vælger du hvilken mail klient du vil bruge.
    Outlook Express vælges, hvis Outlook Express, Windows mail eller lignende ønskes.
    Outlook vælges, hvis Microsoft Outlook ønskes.
    SMTP vælges hvis Gmail eller lignende ønskes.

    Ved valg af SMTP kommer der en række felter frem, som skal udfyldes. Afhængig af den server der benyttes er det færre eller flere felter der skal udfyldes. Da der er stor forskel på de nødvendige informationer, kan Vipilon desværre ikke hjælpe med denne opsætning.

    Her er dog en generel opsætning til Gmail, som passer i de fleste tilfælde:

    SMTP server: smtp.gmail.com
    Port: 587
    Brugernavn: myname@gmail.com !!Erstat dette med den rigtige mailadresse
    Password: indtast korrekt password til mail kontoen
    Fra: "Me"< myname@gmail.com> ! erstat "ME" med navn der skal vises, og indsæt korrekt mailadresse

    Sæt kryds i 'Secure Email (Always)'
    Sæt kryds i 'Secure Email (Start TLS)'

    'SSL Secure Email options' , 'Certificate file' skal ikke udfyldes
    'SSL Secure Email options' , 'Private Key file' skal ikke udfyldes

    'Remote SSL Certificate Verification', 'CA-Root file' skal ikke udfyldes
    Sæt kryds i 'Dont verify Remote Certificate Common Name'
    Sæt kryds i 'Dont verify Remote Certificate with CA Root'

    En ny sikkerhedsindstilling fra Gmail betyder at denne indstilling muligvis skal laves:
    Log ind på din Gmail konto
    Klik på Indstillinger (tandhjulet øverst til højre)
    Vælg 'Indstillinger'
    Vælg 'Konti og import'
    Vælg 'andre indstillinger for Google konto'
    Vælg 'Login og sikkerhed'
    Nederst på siden står der 'Tillad mindre sikre apps: FRA' . Dette ændres til 'Tillad mindre sikre apps: TIL'

    15.06.2016: Google har valgt at udfase en sikkerhedsprotokol der bruges ved sending af fakturaer via Gmail. Den eneste fejlmelding man får er teksten 'An Error Occurred'.
    vP Faktura er nu ændret, så den nye protokol i stedet bruges.
    Det eneste man skal gøre, er at installere den nyeste udgave af vP Faktura oven i den eksisterende udgave af vP Faktura. Denne nye udgave har versionsnummer 9.03.07

  • 13. Kan jeg lave fakturaer til det offentlige ?
     

    Ja, De nødvendige felter til Læs-Ind Bureauer kan aktiveres gratis i vP Faktura.

  • 14. Kan jeg sende e-Fakturaer ?
     

    Ja, i Professionel udgaven er det indbygget.

    Læs mere her:  e-Faktura og e-Kreditnota

  • 15. Er vP Faktura et regnskabsprogram ?
     

    Nej. vP Faktura er beregnet til at dække et behov for udskrift af Fakturaer, tilbud, følgesedler og prislister. En decideret regnskabsfunktion er ikke med i programmet.

  • 16. Jeg har købt programmet, men det siger stadig 'Testperiode' ?
     

    Der er noget der er stavet/skrevet anderledes i firmanavnet, end det firmanavn der er registreret.

    Navn og kode skal indtastes under opsætning / programopsætning.
    Registreret navn indtastes i feltet 'Firmanavn'.
    Registreret kode indtastes i feltet 'Kodeord'.
    Der kan frit ændres små/store bogstaver, samt tilføjes/fjernes mellemrum i navnet. Alt andet skal være som i registreringen.

  • 17. Kan vP Faktura bruges på 2 uafhængige pc'er ?
     

    Ja, det kan du godt. Det eneste svære er at få dem til altid at være ens.
    Installer programmet på begge, lav en sikkerhedskopi fra den der er sat rigtigt op (filer / sikkerhedskopiering). Indlæs denne kopi på den anden pc. Hvis du bruger logo, skal det lige installeres manuelt på den anden pc.
    Hver gang du herefter har lavet noget på den ene pc, skal du lave en sikkerhedskopi som du indlæser på den anden pc. Dvs. du kan ikke fakturere på begge pc'er samtidig (det kræver netværk).

    Licensen til vP Faktura giver dig lov til at bruge samme program på flere pc'er, så længe det er med samme firmanavn. Skal der være forskellige firmanavne, skal der købes en licens til hver firmanavn.

  • 18. Kan vP Faktura køre i et netværk ?
     

    Det kan godt lade sig gøre. Afhængig af netværket kan jeg anbefale 2 metoder:

    Hvis i bruger trådløs netværk skal det være en client/server løsning, da filsystemet ikke er beregnet til ustabil netværk (trådløse net kan finde på at afbryde og genoptage forbindelsen uden at man normalt opdager det)

    Hvis i bruger kablet netværk er fremgangsmåden således:
    På den pc der har selve programmet laver i c:\ som et delt drev.
    Hvis i har et logo (f.eks. IFH.JPG ) skal i lægge det i c:\ på begge pc'er.
    På den anden pc peger i på det delte drev, og tildeler det et drevnavn (f.eks. g: ). Herefter laver i en genvej til g:\faktura\faktura.exe . Så arbejder begge pc'er i samme database.

  • 19. Skal mit firmanavn altid skrives på en faktura ?
     

    Ja. Da firmanavnet er en del af programmets kopibeskyttelse, er det nødvendigt at det står på fakturaen. Der er dog mulighed for at placere teksten nede under linierne med varerne, ved under programopsætning at afkrydse feltet 'Firmanavn under nederste linie'

  • 20. Kan jeg få udskrevet 2 kopier sammen med hver faktura ?
     

    Ja. Under programopsætning afkrydses 'Udskriv Kopi ved Faktura'. Herefter vælges hvor mange kopier der ønskes for hver udprintning.

  • 21. Kan jeg bruge bogstaver i varenumre ?
     

    Ja, der kan bruges en blanding af tal og bogstaver i et varenummer. Ialt er der plads til 15 karakterer.

  • 22. Kan jeg sætte rykkergebyr på en rykker ?
     

    Det kan desværre ikke lade sig gøre at sætte rykkergebyr og renter på en rykker. På det tidspunkt man skal skrive en rykker, er fakturaen låst. Den kan derfor ikke ændres. Dette er bl.a. for at undgå at man har 2 fakturaer med samme nummer, men med forskellige priser.
    I stedet laver du en ny faktura på rykkergebyr og renter, og sender den med til kunden.

  • 23. Hvor retter jeg mit SE (CVR) nummer på fakturaen ?
     

    SE nummeret, samt andre tekster til fakturaen, kan ændres under LAND. Herved er der mulighed for at skræddersy teksterne til netop de lande der handles med. Da hver kunde skal knyttes til et land, vil den rigtige fakturatekst automatisk blive brugt.

  • 24. Hvor retter jeg teksten 'Med venlig hilsen ' på fakturaen ?
     

    De forskellige tekster til fakturaen kan ændres under LAND. Herved er der mulighed for at skræddersy teksterne til netop de lande der handles med. Da hver kunde skal knyttes til et land, vil den rigtige fakturatekst automatisk blive brugt.

  • 25. Kan vP Faktura køre på en Mac ?
     

    vP Faktura er et pc program. Nogle af vore kunder kører programmet på en Mac via en windows simulator, men det er desværre ikke noget vi kan supportere.

  • 26. Hvordan flytter jeg programmet over på en ny pc ?
     

    vP Faktura kan godt flyttes fra en gammel til en ny computer. Det gøres således:

    Installer programmet på den nye pc fra www.vipilon.dk
    På den gamle pc laver du herefter en sikkerhedskopi inde i vP Faktura (filer/sikkerhedskopiering). Denne sikkerhedskopi (en enkelt fil, kaldet fak_data.zip, som ligger på skrivebordet) flytter du over på den nye pc's skrivebord. På den nye pc starter du vP Faktura og indlæser sikkerhedskopien (filer/sikkerhedskopi).
    Det eneste du ikke får med over på denne måde, er et eventuelt logo. Det skal du selv lige flytte med over. Med i sikkerhedskopien er både opsætning, registreringskode og data.

    Hvis du ikke har, eller kan lave, en sikkerhedskopi, er du nødt til at starte forfra med at oprette dine data. Registreret Firmanavn og kode kan du se i den mail du modtog, da du købte programmet. Hvis du ikke kan finde dette, skal du lige skrive hvilket navn programmet er registreret til, så sender vi koden til dig.

  • 27. Hvor gemmes sikkerhedskopien ?
     

    Sikkerhedskopien gemmes normalt på pc'ens skrivebord. Den består af en enkelt fil, der hedder FAK_DATA.ZIP

    VIGTIGT !!!!!
    Husk enten at kopiere sikkerhedskopien over på en USB memory, en ekstern harddisk eller en anden pc. Hvis din pc går i stykker, eller bliver stjålet, er det vigtigt at man kan få fat i sikkerhedskopien.
    Det er muligt at få placeret sikkerhedskopien et andet sted end på skrivebordet (f.eks. på en ekstern harddisk). Dette foregår under filer / sikkerhedskopiering hvor man peger sig frem til den ønskede placering.

  • 1. Hvordan ændrer jeg mit firmanavn i vP Faktura ?
     

    vP Faktura bruger det registrerede firmanavn, som blev oplyst ved køb af programmet.
    Dette navn, sammen med oplyst kode, er programmets registrering.
    Hvis man ændrer enten navnet eller koden, er programmet ikke længere korrekt registreret, og går derfor i gratis tilstand.

    Hvis du ønsker at få ændret det registrerede firmanavn, bedes du købe servicen 'Omregistrering af vP Faktura' i min webshop. En omregistrering koster 200,- + moms. Det direkte link er her:
    http://vipilon.dk/prestavipilondk/product.php?id_product=31 (husk at oplyse nyt og gammelt firmanavn).

    Herefter vil du modtage den nye registreringskode, der passer til det nye firmanavn.

    Det gamle firmanavn må Ikke længere være i brug (Licensen gælder kun ET firmanavn), og programmet kan ikke sælges til trediepart.

  • 2. Hvad koster en opdatering af vP Faktura programmet ?
     

    En opdatering af programmet er gratis for registrerede brugere.

  • 3. Jeg har købt programmet, men det siger stadig 'Testperiode' ?
     

    Der er noget der er stavet/skrevet anderledes i firmanavnet, end det firmanavn der er registreret.

    Navn og kode skal indtastes under opsætning / programopsætning.
    Registreret navn indtastes i feltet 'Firmanavn'.
    Registreret kode indtastes i feltet 'Kodeord'.
    Der kan frit ændres små/store bogstaver, samt tilføjes/fjernes mellemrum i navnet. Alt andet skal være som i registreringen.

  • 4. Kan vP Faktura bruges på 2 uafhængige pc'er ?
     

    Ja, det kan du godt. Det eneste svære er at få dem til altid at være ens.
    Installer programmet på begge, lav en sikkerhedskopi fra den der er sat rigtigt op (filer / sikkerhedskopiering). Indlæs denne kopi på den anden pc. Hvis du bruger logo, skal det lige installeres manuelt på den anden pc.
    Hver gang du herefter har lavet noget på den ene pc, skal du lave en sikkerhedskopi som du indlæser på den anden pc. Dvs. du kan ikke fakturere på begge pc'er samtidig (det kræver netværk).

    Licensen til vP Faktura giver dig lov til at bruge samme program på flere pc'er, så længe det er med samme firmanavn. Skal der være forskellige firmanavne, skal der købes en licens til hver firmanavn.

  • 5. Skal mit firmanavn altid skrives på en faktura ?
     

    Ja. Da firmanavnet er en del af programmets kopibeskyttelse, er det nødvendigt at det står på fakturaen. Der er dog mulighed for at placere teksten nede under linierne med varerne, ved under programopsætning at afkrydse feltet 'Firmanavn under nederste linie'

  • 6. 30 dages gratis prøveperiode
     

    Ved installation af programmet vil der være en testperiode på 30 dage, indenfor hvilken der er mulighed for at give programmet en grundig aftestning. Det ikke er muligt at tage software retur, så derfor er aftestningen vigtig, da et køb ikke kan fortrydes.

    Under aftestningen kan man prøve de forskellige udgaver af programmet. Dette vælges under opsætning / Programopsætning i feltet 'Programudgave'.

    Når testen er slut kan man vælge ikke at købe programmet, hvorefter 'Gratis' udgaven automatisk vælges. Vælger man at købe en af programudgaverne vil man få tilsendt en kode, som låser programmet fast til den udgave man har købt. Her skal koden blot indtastes i den udgave man har testet, den ændres automatisk til den korrekte udgave, uden at man mister de data man har indtastet.

  • 7. Handelsvilkår
     

    Returret / Programtest
    Da jeg ikke har mulighed for at tage software retur, betegnes anmodningen om den endelige kode til programmet som endelig accept af købet.

    Ved installation af programmerne vil der være en mulig testperiode på minimum 30 dage, indenfor hvilken der er mulighed for at give programmet en grundig aftestning. Først når denne test er slut, bør købet foretages.

    Betaling
    Betaler du med:
    Dankort - så bliver endelig kode sendt, så snart transaktionen er godkendt.
    Netbank - så bliver endelig kode sendt, når vi har modtaget din betaling.
    Du vælger den ønskede betalingsmetode i forbindelse med bestillingsproceduren.

    Priser
    Alle priser er exclusiv 25% moms, og i danske kroner (DKK) .

    Forsendelse/levering
    Da koden sendes via mail, er der ingen omkostninger til forsendelse.

    Ekspeditionstid.
    Sker betalingen via Dankort, sendes de nødvendige koder samme dag som betalingen foretages.
    Sker betalingen via netbank, går der normalt 1 - 2 dage inden transaktionen er færdig, hvorefter de nødvendige koder sendes.

  • 1. Kan jeg sende faktura direkte på mail fra programmet ? Hvad med GMAIL?
     

    Det kan godt lade sig gøre. Når ser en udskrift på skærmen, er der en række knapper for oven. Knap nr. 4 fra venstre laver fakturaen som pdf, åbner mailklienten, tilføjer kundens mailadresse og vedhæfter pdf filen.

    Som standard er programmet sat op til at benytte Outlook Express (eller Windows mail). Bruger du en anden mailklient, skal programmet lige sættes op til dette.
    Under opsætning / programopsætning vælger du fanebladet Mail Indstillinger. Her vælger du hvilken mail klient du vil bruge.
    Outlook Express vælges, hvis Outlook Express, Windows mail eller lignende ønskes.
    Outlook vælges, hvis Microsoft Outlook ønskes.
    SMTP vælges hvis Gmail eller lignende ønskes.

    Ved valg af SMTP kommer der en række felter frem, som skal udfyldes. Afhængig af den server der benyttes er det færre eller flere felter der skal udfyldes. Da der er stor forskel på de nødvendige informationer, kan Vipilon desværre ikke hjælpe med denne opsætning.

    Her er dog en generel opsætning til Gmail, som passer i de fleste tilfælde:

    SMTP server: smtp.gmail.com
    Port: 587
    Brugernavn: myname@gmail.com !!Erstat dette med den rigtige mailadresse
    Password: indtast korrekt password til mail kontoen
    Fra: "Me"< myname@gmail.com> ! erstat "ME" med navn der skal vises, og indsæt korrekt mailadresse

    Sæt kryds i 'Secure Email (Always)'
    Sæt kryds i 'Secure Email (Start TLS)'

    'SSL Secure Email options' , 'Certificate file' skal ikke udfyldes
    'SSL Secure Email options' , 'Private Key file' skal ikke udfyldes

    'Remote SSL Certificate Verification', 'CA-Root file' skal ikke udfyldes
    Sæt kryds i 'Dont verify Remote Certificate Common Name'
    Sæt kryds i 'Dont verify Remote Certificate with CA Root'

    En ny sikkerhedsindstilling fra Gmail betyder at denne indstilling muligvis skal laves:
    Log ind på din Gmail konto
    Klik på Indstillinger (tandhjulet øverst til højre)
    Vælg 'Indstillinger'
    Vælg 'Konti og import'
    Vælg 'andre indstillinger for Google konto'
    Vælg 'Login og sikkerhed'
    Nederst på siden står der 'Tillad mindre sikre apps: FRA' . Dette ændres til 'Tillad mindre sikre apps: TIL'

    15.06.2016: Google har valgt at udfase en sikkerhedsprotokol der bruges ved sending af fakturaer via Gmail. Den eneste fejlmelding man får er teksten 'An Error Occurred'.
    vP Faktura er nu ændret, så den nye protokol i stedet bruges.
    Det eneste man skal gøre, er at installere den nyeste udgave af vP Faktura oven i den eksisterende udgave af vP Faktura. Denne nye udgave har versionsnummer 9.03.07

  • 1. Hvor kan jeg se hvor mange e-faktura klip jeg har tilbage ?
     
    Øverst til højre i fakturaoversigten står det antal sendinger der er tilbage:
    kliptilbage
  • 2. Min kunde har ikke har modtaget e-fakturaen
     

    Her afhænger det helt af, hvilken farve prik der er ud for fakturaen.

    Du skal først finde fakturaen i fakturaoversigten. Vælg evt. fanebladet ‘alle faktura’ for at finde den aktuelle faktura. Den vil stå med en gul, rød eller grøn prik.

    Gul prik: Fakturaen er afleveret til min e-faktura server, men der er forløbig ikke kommet svar fra modtageren af fakturaen. Dette sker normalt indenfor 1 minut, men kan i sjældne tilfælde tage op imod et døgn. Er det længere siden, må du lige skrive tilbage, og oplyse fakturanummer, så vil jeg se om jeg kan finde en forklaring.

    Rød prik: Der er noget galt med fakturaen. Hold musen over prikken, og se hvad der er galt. Ret dette, og send igen.

    Grøn prik: Fakturaen er korrekt afsendt, og modtagelsen er bekræftet af din kundes it udstyr. Hold musen over prikken, og noter den dato og det tidspunkt der står her. Oplys dette til kunden, og sig at på dette tidspunkt accepterede deres it system modtagelsen af fakturaen, så de bedes få deres it afdeling til at finde den frem. De HAR modtaget den. Fakturaen kan ikke længere gensendes da den er færdigmeldt.

  • 3. Kan jeg sende e-Fakturaer ?
     

    Ja, i Professionel udgaven er det indbygget.

    Læs mere her:  e-Faktura og e-Kreditnota

  • 1. Hvor mange varer, kunder osv. er der plads til ?
     

    Dette er let at svare på. Så længe der er plads på harddisken, er der plads til flere data. Der er ikke lagt nogen form for begrænsninger ind i programmet, så der senere skal købes ekstra plads. Dette gælder dog ikke gratis udgaven, der har begrænsninger i antal fakturaer man kan oprette hver måned.

  • 2. Kan jeg lave fakturaer til det offentlige ?
     

    Ja, De nødvendige felter til Læs-Ind Bureauer kan aktiveres gratis i vP Faktura.

  • 3. Kan jeg sende e-Fakturaer ?
     

    Ja, i Professionel udgaven er det indbygget.

    Læs mere her:  e-Faktura og e-Kreditnota

  • 4. Skal mit firmanavn altid skrives på en faktura ?
     

    Ja. Da firmanavnet er en del af programmets kopibeskyttelse, er det nødvendigt at det står på fakturaen. Der er dog mulighed for at placere teksten nede under linierne med varerne, ved under programopsætning at afkrydse feltet 'Firmanavn under nederste linie'

  • 5. Kan jeg få udskrevet 2 kopier sammen med hver faktura ?
     

    Ja. Under programopsætning afkrydses 'Udskriv Kopi ved Faktura'. Herefter vælges hvor mange kopier der ønskes for hver udprintning.

  • 6. Kan jeg bruge bogstaver i varenumre ?
     

    Ja, der kan bruges en blanding af tal og bogstaver i et varenummer. Ialt er der plads til 15 karakterer.

  • 7. Kan jeg sætte rykkergebyr på en rykker ?
     

    Det kan desværre ikke lade sig gøre at sætte rykkergebyr og renter på en rykker. På det tidspunkt man skal skrive en rykker, er fakturaen låst. Den kan derfor ikke ændres. Dette er bl.a. for at undgå at man har 2 fakturaer med samme nummer, men med forskellige priser.
    I stedet laver du en ny faktura på rykkergebyr og renter, og sender den med til kunden.

  • 8. Hvor retter jeg mit SE (CVR) nummer på fakturaen ?
     

    SE nummeret, samt andre tekster til fakturaen, kan ændres under LAND. Herved er der mulighed for at skræddersy teksterne til netop de lande der handles med. Da hver kunde skal knyttes til et land, vil den rigtige fakturatekst automatisk blive brugt.

  • 9. Hvor retter jeg teksten 'Med venlig hilsen ' på fakturaen ?
     

    De forskellige tekster til fakturaen kan ændres under LAND. Herved er der mulighed for at skræddersy teksterne til netop de lande der handles med. Da hver kunde skal knyttes til et land, vil den rigtige fakturatekst automatisk blive brugt.

  • 1. Hvordan flytter jeg programmet over på en ny pc ?
     

    vP Faktura kan godt flyttes fra en gammel til en ny computer. Det gøres således:

    Installer programmet på den nye pc fra www.vipilon.dk
    På den gamle pc laver du herefter en sikkerhedskopi inde i vP Faktura (filer/sikkerhedskopiering). Denne sikkerhedskopi (en enkelt fil, kaldet fak_data.zip, som ligger på skrivebordet) flytter du over på den nye pc's skrivebord. På den nye pc starter du vP Faktura og indlæser sikkerhedskopien (filer/sikkerhedskopi).
    Det eneste du ikke får med over på denne måde, er et eventuelt logo. Det skal du selv lige flytte med over. Med i sikkerhedskopien er både opsætning, registreringskode og data.

    Hvis du ikke har, eller kan lave, en sikkerhedskopi, er du nødt til at starte forfra med at oprette dine data. Registreret Firmanavn og kode kan du se i den mail du modtog, da du købte programmet. Hvis du ikke kan finde dette, skal du lige skrive hvilket navn programmet er registreret til, så sender vi koden til dig.

  • 2. Kan vP Faktura bruges på 2 uafhængige pc'er ?
     

    Ja, det kan du godt. Det eneste svære er at få dem til altid at være ens.
    Installer programmet på begge, lav en sikkerhedskopi fra den der er sat rigtigt op (filer / sikkerhedskopiering). Indlæs denne kopi på den anden pc. Hvis du bruger logo, skal det lige installeres manuelt på den anden pc.
    Hver gang du herefter har lavet noget på den ene pc, skal du lave en sikkerhedskopi som du indlæser på den anden pc. Dvs. du kan ikke fakturere på begge pc'er samtidig (det kræver netværk).

    Licensen til vP Faktura giver dig lov til at bruge samme program på flere pc'er, så længe det er med samme firmanavn. Skal der være forskellige firmanavne, skal der købes en licens til hver firmanavn.

  • 3. Kan vP Faktura køre i et netværk ?
     

    Det kan godt lade sig gøre. Afhængig af netværket kan jeg anbefale 2 metoder:

    Hvis i bruger trådløs netværk skal det være en client/server løsning, da filsystemet ikke er beregnet til ustabil netværk (trådløse net kan finde på at afbryde og genoptage forbindelsen uden at man normalt opdager det)

    Hvis i bruger kablet netværk er fremgangsmåden således:
    På den pc der har selve programmet laver i c:\ som et delt drev.
    Hvis i har et logo (f.eks. IFH.JPG ) skal i lægge det i c:\ på begge pc'er.
    På den anden pc peger i på det delte drev, og tildeler det et drevnavn (f.eks. g: ). Herefter laver i en genvej til g:\faktura\faktura.exe . Så arbejder begge pc'er i samme database.